Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Hala "Gazaris" otwarta !

Treść

W sobotę 23 sierpnia br. nastąpiło uroczyste oddanie do użytku nowego pawilonu handlowego, powszechnie nazywanego halą "Gazaris". Tym samym została zakończona jedna z większych inwestycji prowadzonych w mieście w ciągu ostatnich lat.


Przypomnijmy pokrótce jak przebiegała budowa hali.

20 kwietnia 2002 roku podpisano umowę z firmą "Budkomplex" sp. jawna - wykonawcą inwestycji - wybraną zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych w trybie przetargu nieograniczonego. Przekazanie terenu budowy, a więc faktyczne rozpoczęcie prac nastąpiło 21 maja 2002 roku ponieważ miasto musiało uprzątnąć teren (zlikwidować istniejącą zabudowę tj. zadaszenia i stoły do prowadzenia handlu).

Tuż po rozpoczęciu prac ziemnych, wystąpiły komplikacje związane ze złą jakością gruntu. Wymusiło to zmianę sposobu posadowienia budynku, co oczywiście opóźniło termin oddania hali do użytku. Pierwotny termin - październik 2002 - został przesunięty. Z przyczyn niezależnych od inwestora i wykonawcy ostateczne zakończenie prac nastąpiło 19 lipca 2003 roku, w miejscu placu targowego stanął pawilon handlowy o powierzchni zabudowy 1750 m2, powierzchni całkowitej 2790 m2 i kubaturze 11 tys m3, na której wydzielono 118 stoisk handlowych.

Zagospodarowaniem terenu na zewnątrz hali "Gazaris" zajęła się również firma "Budkomplex" wykonując 48 zadaszonych stoisk dla handlu płodami rolnymi, 15 miejsc do handlu z samochodów oraz parkingi o łącznej powierzchni 3100 m2. Koszt budowy hali, placu "rolnego" oraz parkingów wyniósł łącznie 3 600 000 zł.

Partycypacja kupców w kosztach budowy wynosi 1500 zł/m2 powierzchni użytkowej zajmowanego stoiska. Ponadto kupcy ponieśli koszty związane z doprowadzeniem mediów (instalacja wod.-kan., elektryczna) i zamontowaniem klimatyzacji (w tym ogrzewanie). Poniesione koszty doprowadzenia mediów i klimatyzacji będą podlegały odliczeniu od czynszu z tytułu najmu stoiska handlowego przy stawce czynszu 23,87 zł netto za m2 powierzchni użytkowej. Z kupcami zawierane są umowy najmu lokalu użytkowego na okres 20 lat z możliwością ich przedłużenia z zachowaniem prawa pierwszeństwa w drodze bezprzetargowej. Utrzymanie budynku (zużycie wody, wywóz śmieci, utrzymanie czystości, ochrona budynku) ponosić będą kupcy w ramach proponowanej w projekcie regulaminu opłaty eksploatacyjnej.

Rolnicy, sprzedający płody rolne na zadaszonych stoiskach (tzw. "plac rolny"), ponieśli koszty budowy placu (stoiska, zadaszenie) w wysokości 5 tysięcy zł od stoiska (pow. 5 m2), która będzie podlegała odliczeniu od opłaty targowej przez okres 15 lat (zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej) wysokość miesięcznego odliczenia wynosi 25 zł netto.

Parking będzie płatny, co ma zapobiec pozostawianiu tam samochodów na cały dzień przez osoby pracujące w centrum miasta. Na placu "rolnym" zostaną wydzielone miejsca dla sprzedających "okazjonalnie" nabiał, owoce sezonowe, grzyby itp. Korzystający z tych miejsc będą uiszczać opłatę targową.

W miejsce obskurnego placu targowego powstał nowoczesny, estetyczny i funkcjonalny obiekt handlowy, została również zachowana funkcja placu targowego (plac "rolny").

Miasto decydując się na przebudowę placu Gazaris, wzięło pod uwagę sytuację na rynku pracy. Odrzucając oferty kilku zachodnich sieci handlowych, chcących wybudować w tym miejscu hipermarket, uchroniło od bezrobocia około 400 osób.

Źródło www.bochnia.pl

Autor: adax